
Η Εορτή της Αναλήψεως του Κυρίου Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού εορτάζεται κάθε χρόνο την τεσσαρακοστή ημέρα μετά τη Μεγάλη και Ιερά Εορτή του Πάσχα. Δεδομένου ότι η ημερομηνία του Πάσχα αλλάζει κάθε χρόνο, αλλάζει και η ημερομηνία της εορτής της Αναλήψεως. Η γιορτή εορτάζεται πάντα Πέμπτη.
Η ίδια η γιορτή είναι ανάμνηση όταν, την τεσσαρακοστή ημέρα μετά την Ανάστασή Του, ο Ιησούς οδήγησε τους μαθητές Του στο Όρος των Ελαιών, και αφού τους ευλόγησε και τους ζήτησε να περιμένουν την εκπλήρωση της υπόσχεσης του Αγίου Πνεύματος, αναλήφθηκε στους ουρανούς.
Η ιστορία της Ανάληψης του Κυρίου μας, που γιορτάζεται ως μία από τις Δώδεκα Μεγάλες Εορτές της Εκκλησίας, βρίσκεται στο βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων 1:3-11. Αναφέρεται επίσης στα Ευαγγέλια του Μάρκου (16:19) και του Λουκά (24:50-53). Η στιγμή της Ανάληψης λέγεται με μια φράση: «Ανυψώθηκε μπροστά στα μάτια τους σε σύννεφο που τον πήρε από τα μάτια τους» (Πράξεις 1:9).
Ο Χριστός έκανε την τελευταία Του εμφάνιση στη γη, σαράντα ημέρες μετά την Ανάστασή Του από τους νεκρούς. Οι Πράξεις των Αποστόλων αναφέρουν ότι οι μαθητές ήταν στην Ιερουσαλήμ. Ο Ιησούς εμφανίστηκε μπροστά τους και τους πρόσταξε να μην φύγουν από την Ιερουσαλήμ, αλλά να περιμένουν την «Υπόσχεση του Πατέρα». Δήλωσε: «Θα βαφτιστείτε με το Άγιο Πνεύμα σε λίγες μέρες από τώρα» (Πράξεις 1:5).
Αφού ο Ιησούς έδωσε αυτές τις οδηγίες, οδήγησε τους μαθητές στο Όρος των Ελαιών. Εδώ, τους ανέθεσε να είναι μάρτυρές Του «εν Ιερουσαλήμ και εν πάση την Ιουδαία και τη Σαμάρεια και μέχρι την άκρη της γης» (Πράξεις 1:8). Είναι επίσης εκείνη την εποχή που οι μαθητές έλαβαν οδηγίες από τον Χριστό, «να πάτε και να κάνετε μαθητές όλα τα έθνη, βαφτίζοντάς τα στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» (Ματθαίος 28:19). Ο Ιησούς τους είπε επίσης ότι θα ήταν πάντα μαζί τους, «ακόμη και μέχρι το τέλος του κόσμου» (Ματθαίος 28:20).
Καθώς οι μαθητές παρακολουθούσαν, ο Ιησούς σήκωσε τα χέρια Του, τους ευλόγησε και στη συνέχεια απομακρύνθηκε από τα μάτια τους (Λουκάς 24:51· Πράξεις 1:9). Δύο άγγελοι εμφανίστηκαν σε αυτούς και τους ρώτησαν γιατί κοιτούσαν τον ουρανό. Τότε ένας από τους αγγέλους είπε: «Αυτός ο Ιησούς, που αναλήφθηκε από εσάς στον ουρανό, θα έρθει με τον ίδιο τρόπο όπως τον είδατε να πηγαίνει στον ουρανό» (Πράξεις 1:11).
Η εικόνα της Ανάληψης του Κυρίου μας είναι μια χαρούμενη εικόνα. Είναι βαμμένη με έντονα χρώματα. Ο Χριστός φαίνεται να ανεβαίνει στη δόξα Του με μαντόρλα. Η μαντόρλα είναι ένα σχέδιο που έχει σχήμα αμυγδάλου ή στρογγυλό. Μέσα στη μαντόρλα υπάρχει η μορφή ενός ιερού προσώπου. Ο Χριστός ευλογεί τη σύναξη με το δεξί Του χέρι. Στα αριστερά Του είναι ένας κύλινδρος. Ο κύλινδρος είναι σύμβολο διδασκαλίας. Αυτή η εικόνα δείχνει ότι ο Κύριος στον ουρανό είναι η πηγή της ευλογίας. Επιπλέον, ο Ιησούς είναι η πηγή της γνώσης. Η εικόνα μας θυμίζει ότι ο Χριστός συνεχίζει να είναι η πηγή της διδασκαλίας και του μηνύματος της Εκκλησίας, ευλογώντας και καθοδηγώντας αυτούς στους οποίους έχει εμπιστευτεί το έργο του.
Η Θεοτόκος κατέχει μια πολύ ιδιαίτερη θέση σε αυτή την εικόνα. Βρίσκεται στο κέντρο της εικόνας, ακριβώς κάτω από τον ανερχόμενο Χριστό. Η χειρονομία των χεριών της είναι χειρονομία προσευχής. Σκιαγραφείται ξεκάθαρα από τη λευκότητα των ενδυμάτων των αγγέλων. Η Θεοτόκος απεικονίζεται σε πολύ ήρεμη στάση. Είναι αρκετά διαφορετική από την εμφάνιση των Μαθητών. Κινούνται, μιλούν μεταξύ τους και κοιτάζουν και δείχνουν προς τον ουρανό. Όλη η ομάδα, η Θεοτόκος και οι μαθητές εκπροσωπούν την Εκκλησία.
Η εικόνα της Ανάληψης περιλαμβάνει κάποιους που δεν ήταν μάρτυρες της Ανάληψης. Ο Άγιος Παύλος φαίνεται στα αριστερά της Θεοτόκου, αλλά γνωρίζουμε ότι δεν ήταν παρών στην Ανάληψη. Εκείνη την εποχή, ο Άγιος Παύλος δεν πίστευε ακόμη στον Ιησού. Έγινε όμως χριστιανός και ένας από τους μεγαλύτερους Αποστόλους και ιεραπόστολους της Εκκλησίας.
Η εικόνα εκφράζει την κυριαρχία του Χριστού πάνω στην Εκκλησία Του. Είναι η κεφαλή της, ο οδηγός της, η πηγή έμπνευσής της και διδασκαλίας. Λαμβάνει την αποστολή και τη διακονία της από Αυτόν, και την εκπληρώνει με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος.
Σχολιάστε